NULL

Project Oude onbekende Pianoconcerten

Project  Oude onbekende Pianoconcerten   

In dit project zullen 8 pianisten van het Scarbo Pianistencollectief ieder een deel van een oud onbekend Pianoconcert uitvoeren. Gekozen is voor 3 (volgens ons ten onrechte) onbekende pianoconcerten van rond 1800.   De pianisten worden al 12 jaar bij hun projecten begeleid door het Constanzeorkest. Dit orkest bestaat uit gevorderde amateurs en professionals. Dit orkest zal dit keer onder leiding staan van dirigent Henk van Benthem.

De pianisten van het Scarbo Pianistencollectief spelen al sinds 2005 in uiteenlopende coproducties. Tot nu toe werden meer dan 58 concerten gegeven.

Programma:

De delen van deze pianoconcerten worden onder 8 pianisten verdeeld; Jasper Bon, Martijn Smits, Hans-Erik Dijkstra, Arthur Bouma, Marjes Benoist, Liesbeth Spits, Hanneke Huibers en Lodewijk Crommelin.  Dirigent is Henk van Benthem

Carl Philipp Emanuel Bach (Weimar, 1714 – Hamburg 1788) was een Duits Componist.

Hij is de tweede overlevende en bekendste zoon van Johan Sebastian Bach en Maria Bach Hij wordt vaak de Hamburgse Bach genoemd, naar de stad waar hij het grootste deel van zijn leven werkte, maar door tijdgenoten werd hij aangeduid als “Berlijnse Bach”.

Hij studeerde aan de Gymnasia van Köthchen en Leipzig. Oorspronkelijk studeerde hij rechten in Leipzig en Frankfurt an der Oder maar hij werd in 1740 hofmusicus (klavecinist) van Frederik de Grote in Potsdam niet ver van Berlijn. Hij moest daar onder andere de koning, die een bekwaam fluitist en componist was, begeleiden op het klavecimbel Hij schreef er voor de verschillende adellijke personen beroemd geworden muziek: de Preußischen Sonaten (1742) voor Frederik II, de Württembergischen Sonaten (1744) voor de jonge hertog Carl Eugen von Württemberg en de Sechs Klaviersonaten mit veränderten Reprisen (1760) voor prinses Anna Amalia.

Als componist geldt Carl Philipp Emanuel als een van de belangrijkste vertegenwoordigers van de Empfindsame stijl, die sterk de nadruk legt op een gevoelvolle expressie en dicht bij de Sturm en drang ligt. In dit opzicht is hij een overgangsfiguur tussen de barokstijl van zijn vader en het classicisme van de Eerste Weense School.

Hij was verder een belangrijk muziektheoreticus voor klavierinstrumenten. Hij kende alle mogelijke theorieën en technieken en men mag hem zelfs beschouwen als de vader van de moderne pianotechnieken. Zijn Versuch über die wahre Art das Klavier zu spielen (1753 – 1762) is fundamenteel voor de kennis van de stijl van klavierinstrumenten in de tweede helft van de achtiende eeuw

Jan Ladislav Dussek 12 februari 1760 – 20 maart 1812) was een Tsjechische componist en pianist. Hij was een belangrijke vertegenwoordiger van de Tsjechische muziek in het buitenland in de tweede helft van de 18e eeuw en het begin van de 19e eeuw. Sommige van zijn meer toekomstgerichte piano werken zijn trekken vaak geassocieerd met romantiek

Dussek was één van de eerste piano virtuozen op grote schaal te reizen in heel Europa. Hij trad bij rechtbanken en vele concertzalen van London Milaan en Sint Petersburg , en werd geroemd om zijn technische bekwaamheid. Tijdens een verblijf bijna tien jaar in Londen, was hij een belangrijke rol in de uitbreiding van de omvang van de pianoforte, en was eigenaar van een van eerste 180 cm Broadwoodvleugels. Hij was een van de meest gewaardeerde pianisten in Europa vóór opkomst van Beethoven.

Zijn muziek wordt gekenmerkt door lyriek onderbroken door plotselinge dynamische contrasten. Niet alleen heeft hij overvloedig geschreven voor piano, hij was ook een belangrijke componist voor harp muziek. Wordt zijn pianomuziek zeer gewaardeerd door veel leraren en niet zelden geprogrammeerd. Liszt is wel een indirecte opvolger genoemd van Dussek als componist en uitvoerder van virtuoze pianomuziek. Zijn muziek bleef populair tot op zekere hoogte in de 19de-eeuwse Groot Brittannië en de Verenigde Staten, en een deel ervan is nog steeds in druk.

Ferdinand Ries werd, net als Beethoven, geboren in Bonn. De vader van Ries, de violist Franz Anton Ries (1755-1846), was een vriend van Beethoven en bovendien diens vioolleraar. Ferdinand kreeg ook les van zijn vader, studeerde daarna in een tijdje in München en ging rond 1803 naar Wenen, waar Beethoven hem gedurende een drietal jaren pianoles gaf. Ries van zijn kant werkte als kopiist en secretaris voor Beethoven. Bij Johan Albrechtsberger volgde Ries compositielessen. In juli 1804 gaf hij zijn eerste publieke optreden, een uitvoering van het derde pianoconcert van Beethoven dat enthousiast werd ontvangen.

Dankzij de invloed van Beethoven kreeg Ries aanstellingen als pianist bij adellijke families in Baden en Silezië Tussen 1809 en 1813 toerde hij als concertpianist door Europa heen, tot hij zich vestigde in Londen, waar hij een hoog aanzien bij het Londense publiek verwierf. Hij bleef er elf jaar, en trouwde met een Engelse. Hij bleef nog in contact met Beethoven en behartigde diens belangen verder; zo bekwam hij voor Beethoven in 1822 een opdracht van de Philharmonic Society, die zou resulteren in de Koorsymphonie.

Programma

CPhE Bach pianoconcert Es groot (Wq 41)

deel 1 Liesbeth Spits    deel 2 Hanneke Huibers   deel 3: Marjes Benoist

J L Dussek pianoconcert g klein op. 49

deel 1 Jasper Bon    deel 2 Martijn Smits     deel 3 Hans-Erik Dijkstra

Pauze

F.Ries Pianoconcert cis klein opus 55

deel 1 Arthur Bouma    deel 2 Martijn Smits   deel 3 Lodewijk Crommelin

 

 

Locatie: Zaterdag 6 oktober 2018 Singelkerk Singel 452 Amsterdam aanvang 20:15 u

 

 

 

Toegangsprijs: Voorverkoop via Concert4you.nl  voor € 15   kinderen € 7,50

Aan de zaal € 17,50   kinderen € 10

Info:   035-5380827  www.scarbopianistencollectief.nl   info@scarbomusica.nl

 

 

Kaart niet beschikbaar

Datum/Tijd
06/10/2018
20:15 - 22:00

Start typing and press Enter to search